Het kind dat Yemanja [Orisha Moeder van de Oceanen en van alle Orisha’s] was opgestaan om te redden uit een waterig graf, heeft haar genade vele malen terugbetaald door een meedogenloze aandrang op leven en zijn. Nu hij vierentwintig is en zijn geest nu vastbesloten is om grafschriften te schrijven, is LeRoy Clarke nog nooit zo aanwezig geweest in zijn leven, en ook zijn de onderdelen ervan niet minder dissonant geweest toen het patroon van een uniek wandtapijt naar voren begon te komen.
Zijn leven is een extreem zelfbewustzijn. Elke geplaatste teen, elke opgeheven vinger, elk uitgesproken woord is zo precies en weloverwogen als de kleinste stip die perfect tussen twee strak getekende lijnen op zijn canvas is geplaatst.
De kunst van het zijn LeRoy Clarke is een discipline, gecultiveerd door een kunstenaar die even geïnspireerd en doodsbang is voor de samenleving die zijn kunst tot stand heeft gebracht. Hij is wie hij is vanwege wie wij zijn. Zijn nauwgezette precisie, nauwgezette beeldspraak, rauwe emotie en eigenzinnig extremisme zijn zijn reacties op een samenleving die hij te nonchalant, te onspecifiek, te gezellig met middelmatigheid vindt en te snel om het nerveuze gelach van niet-onderhandelde berusting los te laten. Hij voelt zich ongemakkelijk bij onze tussenruimte en verwerpt onze voorkeur om in het grijs te leven. In de zoektocht van zijn kunstenaar naar de waarheid is de duidelijkheid van zekerheid wat hij zoekt. In Eye Haiti: Cries Everywhere heeft hij zich eindelijk een weg gebaand naar de grimmige, onbetwistbare helderheid van een wereld die is ontworpen in zwart-wit.
LeRoy Clarke is in elk opzicht zijn eigen creatie en zijn eigen kunstwerk. Hij heeft zijn eigen speciaal gebouwde taal gemaakt, zijn eigen kunstfilosofie uitgevonden, zijn eigen beeld ontworpen en de regels van zijn eigen huis bepaald. Ten goede of ten kwade, hij is aan niemand verantwoording schuldig, evenmin geeft hij afstand van het recht om zichzelf of zijn werk te waarderen. Als bevelhebber van zijn ziel behoudt hij zich het recht voor om zijn eigen prijs te bepalen in de transacties van zijn leven.
In een wereld die is geschoold om met verschillen om te gaan en opstandigheid onder controle te houden en waar conformiteit en onverantwoordelijkheid comfortabel in hetzelfde huis leven, is LeRoy Clarke een anomalie van woede met ceremonie en opstandigheid verpakt in ritueel.
Zelfs als we onze geest kunnen openen, zal het eerst tijd vergen om het fenomeen LeRoy Clarke te begrijpen en dan in het reine te komen. Laten we hem ondertussen koesteren.