Straatkunstprotest in Kazachstan wordt routine

Een stencil van oude foto’s van de voormalige president, omgezet in een muurschildering, riep vragen op bij de autoriteiten in Kazachstan. Toen de letters op de muur echter politiek gevoelig werden, waren ze er snel bij om eroverheen te schilderen. De ‘muurschildering’ tussen straatkunstactivisten en de overheid lijkt te zijn gecentreerd rond de erfenis van de meest invloedrijke man van het onafhankelijke Kazachstan, Nursultan Nazarbayev.

Nazarbayev verliet zijn ambt in maart 2019, in een zorgvuldig beheerde machtsoverdracht die het presidentschap overhandigde aan Kassym-Jomart Tokayev, een voormalig diplomaat en loyaal hoofd van de Senaat.

In de nasleep van zowel het aftreden als de verkiezingen die de positie van Tokayev bevestigden, zijn de inwoners van Kazachstan de straat opgegaan om te protesteren tegen de voortzetting van een regime dat al lang afwijkende meningen onderdrukt.

Straatdemonstraties gingen echter hand in hand met flashmobs en artistieke vertoningen die viraal zijn geworden op de sociale medianetwerken in het land.

Vanwege de aanduiding van ‘cultureel en zakelijk kapitaal’ hebben de meeste van deze acties plaatsgevonden in Almaty, de grootste stad van het land.

Een bepaalde straathoek in Almaty, de kruising tussen de straat Zharokov en de Mynbayev-straat, was het doelwit van straatartiesten die ervoor kozen Nazarbajev af te beelden in gestileerde foto’s, die snel werden aangepast om satirische kenmerken toe te voegen aan zijn iconische portretten.

Oorspronkelijk had de nutshut een muurschildering gehost ter ere van XXXTentacion, een Amerikaanse rapper die in 2018 op 20-jarige leeftijd stierf. Dane One, een graffitikunstenaar uit Almaty, stileerde het portret van de rapper en voegde een regel uit zijn lied toe: “What is real will prosper .”

De strijd om de muurschildering

De muur was witgekalkt en de muurschildering was uit het geheugen van de Almatiërs verdwenen toen het in 2021 het doelwit werd van straatartiesten en autoriteiten.

Op 4 mei verscheen een portret van Nazarbajev, gelabeld met de bijnaam ’01’ die Kazachstanen gebruiken om naar hem te verwijzen, ‘Elbasy’ of ‘leider van de natie’, de titel die hem in een wet van 2010 was gegeven, en ‘ Forever Young’, een ironische opmerking over zijn uithoudingsvermogen.

Op 19 mei werd het voorhoofd van Nazarbajev in de muurschildering bespoten met het woord ‘Annuleren’, een veelgebruikte internetterm om iets of iemand uit te lichten waar men het niet mee eens is en die men niet meer wil zien.

Rechtbanken zijn geneigd activisten te veroordelen die Nazarbajev beledigen, die officieel ‘Leider van de Natie’ werd met een wet uit 2010 die hem beschermt tegen vervolging.

Geconfronteerd met een openbare belediging van Elbasy, gingen de autoriteiten verder met het wit maken van de muurschildering.

Dagen later was de muur opnieuw in het nieuws omdat straatartiesten er ‘I’ll be back…’ op hadden geschreven, opnieuw met ’01’.

Weken later, op 8 juli, twee dagen na de verjaardag van Nazarbajev, kreeg de muur opnieuw een artistieke make-over.

Deze keer verscheen een portret van de jonge Nazarbajev, geïnspireerd op een reeks archieffoto’s uit de jaren zestig toen hij als operator in een hoogoven in centraal Kazachstan werkte.

De ’01’-tag, de ‘Elbasy’-beschrijving en de ironische opmerking ‘Forever Young’ vergezelden de muurschildering, wat erop duidde dat de kunstenaar of het collectief achter de tweede muurschildering ook het brein was achter de eerste.

Al snel was de tweede muurschildering echter onderhevig aan wijzigingen: het schrift ‘Forever Young’ werd overgestoken met spuitverf, de beschrijving van ‘Elbasy’ werd opnieuw voorafgegaan door het woord ‘Cancel’, het gezicht van Nazarbajev werd opnieuw geschilderd in de gedaante van The Joker uit DC Comics’ Batman.

Misschien als laatste belediging maakten de straatartiesten hun toevoegingen af ​​met de woordspeling: “Uly dala URY.” In nog een andere Kazachse beschrijving van Nazarbajev wordt ‘oely dala uly’ gebruikt om hem af te schilderen als ‘de zoon van de grote steppe’. Door één medeklinker te veranderen, beschreef de graffiti hem nu als ‘de dief (ury) van de grote steppe. steppe.’

Een tweet van journalist Assem Zhapisheva vatte grafisch de chronologie van de Nazarbajev-muurschilderingen op de muur van de utiliteitshut van Almaty samen.